They took our jobs!!!

Teknologien har unægtelig vendt op og ned på vores traditionelle tankegang omkring det at drive forretning, og med deleøkonomien som varmt forretningsområde er der brancher der for ti år siden ikke havde andre trusler end dem selv, som i dag for alvor er blevet udfordret. Det er på mange måder fascinerende hvordan simple tjenester, med forholdsvis små investeringer, kan ende med at gøre så ondt på hele brancher. Endda i så høj grad, at deres interesseorganisationer forsøger at råbe politikerne op, for at regulere disse ”urene” konkurrenter. Konkurrenter som, når interesseorganisationerne udtaler sig, ofte bliver fremstillet som små ubetydelige aktører, men i praksis ikke kan være det siden behovet for at råbe så højt om reguleringer og urent trav er så stort.

Disruptionen er altså komplet, nye teknologier har ændret spillereglerne, og hele industrier er ændret for altid i løbet af de sidste 10 år. Fælles for flere af de toneangivende spillere på markedet er, at de opererer under begrebet deleøkonomi, som formidlere mellem de faktiske ejere og kunderne. Især Uber og Airbnb har været i vælten i Danmark, og fælles for de to er jo netop at de udbyder ydelser, transport og overnatning, uden at eje hverken biler eller ejendom. På mange måder en fascinerende udvikling, men også skræmmende, især for de traditionelle udbydere af de nævnte services. Udviklingen går altså stærk, og bagved halser politikerne desperat i deres iver efter at følge med. De liberale med smil på læben over hvor smuk udviklingen er under ikke-regulerede forhold, de røde med bekymringsrynker af, hvordan de mon kan regulere sig ud af udfordringen. Men hvad sker der egentligt fra politisk hold? Der var lidt snak under den gamle regering, med Enhedslisten som initiativtager. Og til foråret kommer der så et udspil fra den siddende regering. Det er ikke et sekund for tidligt, området er langt længere fremme end vores politikere, og det skaber usikkerhed og frustrationer.

Deleøkonomi er kommet for at blive, og det er nok de færreste der vil påstå at der ikke er masser af gode virkninger af at udleje sin bil når den står stille, eller udleje sin lejlighed når man ikke benytter den. Tallene taler da også sit eget sprog: fra estimeret 15 milliarder dollar i 2013 til 335 milliarder i 2015. Så nu hvor enhver kan lave en hjemmeside og optræde som formidler, vil det være naivt at tro at man kan bekæmpe Uber, Airbnb eller lignende via eksisterende lovgivning. Det er også naivt – og næsten lidt komisk – at spille sangen om unfair konkurrence og melde Uber til politiet. Der er brug for politisk stillingtagen, ingen indblanding er også stillingtagen, men de berørte brancher må også se lidt på sig selv. Hvis der kan komme nogen udefra, lave en hjemmeside og lade private aktører, uden nogen form for kompetence indenfor området, succesfuldt udbyde samme ydelse som man i branchen gør, så er der al mulig grund til at spørge sig selv, om man dybest set kun har været i markedet fordi kunderne ikke havde alternativer. Det er i hvert fald en sjov tendens, at når man mister sit job fordi en udlænding gør det bedre, eller når teknologien overhaler én, så er det altid de andres skyld.