En reguleret branche er nem at disrupte.

I weekenden udspillede sig endnu en scene i sagen om Ubers indtog på det danske marked. Taxachauffører lavede blokade på Kgs. Nytorv for at synliggøre deres frustration over kørselstjenestens indtog og scorede et selvmål af dimensioner. For det første er det de forkerte de rammer når de laver sådan en aktion, og for det andet viser de, at de dybest set ikke har forstået meget af hvorfor det er gået dem som det er. Det kan nemlig aldrig være de borgere som blev påvirket af deres blokade – eller de personer der er tilknyttet Uber som chauffører – som er skyld i situationen.

Chaufførerne kan kun takke sig selv, deres brancheorganisation samt skiftende politikere, som ikke har ønsket at slippe dem fri for, at det er gået som det er. En branche der er så gennemreguleret og uliberal som taxabranchen er, vil før eller siden blive overhalet indenom af nogen der gør det samme bedre og billigere. At den dag nu er kommet, er udelukkende udløst af branchens egen utilstrækkelighed og den teknologiske udvikling. For hvad har branchen egentlig selv gjort for at undgå situationen og gøre sig klar til konkurrence anno 2016? Ikke meget.

To ting står i hvert fald lysende klare:

Teknologien arbejder hurtigere end vores politikere
Regulerede brancher er meget disponerede i forhold til disruption
Én ting fik branchen dog ud af aktionen. Straks faldt politikere næsten over hinanden i deres iver efter at virke handlekraftige, og lægge op til at nu skulle Uber straks reguleres. Kan det blive mere komisk? En over-reguleret branche er ved at blive kørt midt over, hovedsageligt fordi den netop er så reguleret og forandringssvag, og politikerne reagerer ikke ved at love afregulering af branchen, sætte den fri og gøre den konkurrencedygtig, men ved at love endnu mere regulering. Det er visionsfattigt og viser manglende forståelse for hvordan globaliseringen og teknologien opererer i 2016.

Det bliver for alvor sjovt om nogle år når socialisten står og råber ind i den førerløse taxa, at denne skal tegne overenskomst, erhverve sig førerkort, gennemføre vognmandskursus og føre trafikbog fordi det ellers er unfair konkurrence.